Klienci pozytywnie oceniają pośredników w obrocie nieruchomościami

Badanie dotyczące tej kwestii przeprowadził portal ogłoszeniowy Nieruchomosci-online.pl. Co z niego wynika?

Jak klienci oceniają agentów nieruchomości?

Wspomniane badanie zostało przeprowadzone w drugiej połowie 2024 roku i miało formę ankiety, w której opinię wyraziło 2,2 tys. użytkowników serwisu Nieruchomosci-online.pl.

Oto, jak usługi agentów nieruchomości oceniają osoby, które z nich skorzystały:

  • 51,7% – pozytywnie,
  • 26,1% – neutralnie,
  • 22,2% – negatywnie.

Autorzy badania zwracają uwagę, że dla wielu osób wyniki mogą być zaskakujące, tym bardziej, że usługi pośredników nieruchomości są przedstawiane w dość krytycznym świetle. W mediach mówi się głównie o przypadkach wskazujących na nierzetelność, przy czym ponad 77% badanych nie ocenia negatywnie takich usług.

Jeśli weźmiemy pod uwagę role, które odgrywali badani, to ich oceny były następujące:

  • sprzedający: pozytywna – 56,5%, neutralna – 17,8%, negatywna – 25,7%.
  • wynajmujący: pozytywna – 61,8%, neutralna – 25%, negatywna – 13,2%.
  • kupujący: pozytywna – 49,7%, neutralna – 26,8%, negatywna – 23,5%.
  • najemcy: pozytywna – 47,73%, neutralna – 37,5%, negatywna – 14,77%.

Co wpłynęło na pozytywną ocenę pośredników?

Uczestnicy badania wskazali, co miało wpływ na ich ocenę. W przypadku pozytywnych najważniejszymi aspektami były: skuteczność działania – 40,8% wskazań, bezpieczeństwo transakcji – 36,7%, i oszczędność czasu – 36,4%. Natomiast czynnikami, które decydowały o wystawieniu negatywnych opinii, były przede wszystkim: zbyt wysokie wynagrodzenie – 55,4%, brak zaangażowania – 44,6%, brak efektów współpracy – 32,9% i nieinformowanie o działaniach – 32%.

Co powinien robić dobry pośrednik nieruchomości?

Autorzy badania zapytali również uczestników o to, co powinien robić dobry agent. Najwięcej osób wskazało odpowiedź – zweryfikować status prawny nieruchomości (41,8% respondentów). 40,5% odpowiedziało, że musi przygotowywać i promować ofertę, a 40,4% – obsługiwać zainteresowanych i prezentować nieruchomość. Według 40,2% powinien organizować cały proces zakupowy i dokumenty. 35,5% uważa, że jego zadaniem jest weryfikowanie stanu technicznego nieruchomości. Według 31,1% dobry agent analizuje i doradza w decyzjach, a dla 31,2% – weryfikuje strony transakcji. 30,6% twierdzi, że powinien reprezentować w negocjacjach, a 17,6% – wspierać w pozyskiwaniu kredytu.

Oczekiwania klientów w stosunku do agentów są duże, natomiast wszystkie wymienione zadania są typowymi, które towarzyszą zawieraniu takich transakcji. Ponadto ankietowani, którzy nie korzystali jeszcze z usług pośrednika, odpowiedzieli na pytanie, co by ich do tego skłoniło. Najczęściej wskazywali, że zrobiliby to ze względu na: brak efektów własnych działań, poznanie jasnych korzyści ze współpracy, dobre opinie w internecie o agencie i zaproponowanie przez niego niższego wynagrodzenia.

author

Podobne artykuły